خودروی شکارچیان غیرمجاز در خوش ییلاق واژگون شد

روز گذشته نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق حین  گشت و کنترل منطقه، یک خودروی تویوتا هایلوکس دو کابین را که سرنشینان آن در حال شکار غیرمجاز بودند مشاهده نمودند.

ارسال کننده : نادر زندی

سرپرست اداره محیط زیست شاهرود در این باره گفت: شکارچیان متخلف به محض مشاهده محیط بانان سوار خودرو شده و اقدام به فرار نمودند اما خودروی متهمان حین تعقیب و گریز به دلیل سرعت بسیار زیاد در زمین ناهموار واژگون گردید.

علی اکبر قربانلو اظهار داشت: محیط بانان نیز وارد عمل شده و ضمن اطلاع به مامورین پاسگاه انتظامی شهر کلاته خیج متهمان را بازداشت و به مراجع قضایی تحویل نمودند.

در بازرسی از متخلفین لاشه پنج باقرقره، یک اسلحه شکاری غیرمجاز (قاچاق)، یک اسلحه شکاری مجاز، مهمات مربوطه، دوربین چشمی و چاقو کشف و ضبط گردید.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک باقرقره معادل یک میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ  پنج میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱۱۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح ها، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود
.