خطر خشک شدن 150 هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 870 هزار هکتار جنگل بلوط دارد و تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و رطوبت از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام شده است.

ارسال کننده : نادر زندی

میزان بارش باران در سال جاری به طور متوسط 30 درصد از میانگین بلند مدت و حدود 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد کاهش را نشان می‌دهد.

جواد رحیمیان اظهار داشت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کنند سلامت جنگل‌هاست.

وی بیان کرد: 130 هزار هکتار از جنگل های این استان در سال‌های گذشته به همین پدیده گرفتار شده بود که مناطق «بوستان باشت»، «لنده» و «کوه خاییز کهگیلویه» ازجمله کانون‌های بحرانی قرار داشت که هم اینک جنگل‌های «ده برآفتاب»، «تنگ تامرادی» و «سروک» شهرستان بویراحمد به کانون‌های بحرانی اضافه شده‌اند.

رحیمیان از افزایش سطح مناطق در معرض خطر پدیده خشکیدگی درختان تا 150هزار هکتار خبر داد و افزود: این خشکیدگی خسارت‌های زیادی به این موهبت زیبای استان کهگیلویه و بویر احمد وارد کرده است.

وی با اشاره به بازدید کارشناسان منابع طبیعی از جنگل زیبای منطقه بوستان شهرستان باشت در هفته جاری، تصریح کرد که در این منطقه نیز در سطح سه هزار هکتار جنگل بلوط در معرض خشکیدگی قرار دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد ادامه داد: در سال 1391 بخشی از درختان بلوط خشکیده این منطقه قطع و سوزانده شد و این پدیده خشکیدگی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

رحیمیان اظهار کرد که در منطقه ده برآفتاب شهرستان بویراحمد حدود یکهزار هکتار، تنگ تامرادی سه هزار هکتار و در منطقه سروک یکهزار هکتار در معرض خشکیدگی قرار دارند.

وی بیان کرد: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.

حدود20 درصد مساحت جنگل‌های منطقه زاگرس و هشت درصد جنگل‌های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است