بر اثر حمله پلنگ در مناطق جنگلی ماسال یک چوپان مجروح شد


در پی ارسال گزارشی به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مبنی بر حمله  پلنگ به یکی از اهالی منطقه چسلی شهرستان ماسال گروهی از کارشناسان حیات وحش این اداره به شهرستان ماسال اعزام شدند تا از نزدیک وضعیت سلامت فرد مصدوم را بررسی کنند.

ارسال کننده : نادر زندی

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تحقیقات کارشناسان مشخص نمود که فرد مذکور که مشغول به چوپانی می باشد به دلیل ورود به قلمرو پلنگ و عدم آگاهی از خصوصیات رفتاری این جانور مورد حمله پلنگ قرار گرفته است.

قربانعلی محمدپور اظهار داشت: آثار درگیری با پلنگ بر روی دست ها و بدن این چوپان کاملا مشهود بوده است.

وی افزود پس از بررسی های به عمل آمده و بازدید از محل حمله و مشاهده ردپا و آثار بجا مانده از پلنگ، پرونده چوپان آسیب دیده برای رسیدگی بیشتر و تکمیل مستندات و همچنین جبران خسارات وارده از محل بیمه پلنگ به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می شود.

محمدپور افزود اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن تشکر از اقدام مسوولانه آقای نجفی (چوپان آسیب دیده) در اطلاع رسانی به موقع به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال و عدم اقدام خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به پلنگ، خواستار آن است که دامداران و جنگل نشینان از هرگونه ایجاد تداخل زیستی با گونه های وحشی همچون پلنگ و خرس جدا خودداری کنند و با توجه به اینکه زیستگاه این حیوانات اغلب مناطق جنگلی و کوهستانی می باشد به قلمرو زندگی آنها تجاوز نکنند.

وی خاطرنشان کرد در حال حاضر پلنگ ایرانی به دلیل اهمیت اکولوژیکی بالای آن و همچنین قرار گرفتن در لیست قرمز کنوانسیون جهانی حفاظت از حیات وحش، تحت پوشش بیمه است و چنانچه افرادی مورد صدمه این حیوان قرار گیرند خسارت آنها توسط بیمه جبران خواهد شد .