جریان آب زاینده رود به نصف جهان رسید

جریان آب کام تشنه بستر زاینده را سیراب کرد و در میان استقبال مردم و جوانانی که ساعتها در انتظار نشته بودند نجوا کنان از پل های تاریخی مارنان ، سی و سه پل و پل خواجو گذ شت .

ارسال کننده : نادر زندی

 دریچه های سد زاینده رود بامداد یکشنبه، سوم بهمن بازگشایی شد و بامداد امرور سه شنبه پس دو روز گذر از مسیر های کوهستانی وارد شهر اصفهان شد و تا فردا به شرق این شهر می رسد.

میزان آب رها شده در بستر زاینده رود 60 متر مکعب بر ثانیه است و به مدت 22 روز بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان جریان می یابد .

تالاب بین المللی  گاوخونی در فلات مرکزی ایران در استان اصفهان و در انتهای مسیر زاینده رود قرار دارد که در سال 1354 به ثبت کنوانسیون رامسر رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت.

باز شدن دریچه های سد و جاری شدن آب در زاینده رود برای رسیدن به اصفهان و زمین های کشاورزی شرق اصفهان طی دور روز اخیر در صدر اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی استان اصفهان قرار گرفت .

مردم اصفهان بویژه کشاورزان شرق این شهر با شادمانی برای زنده شدن زاینده رود لحظه شماری کردند و اکنون رسیدن آب را به هم تبریک می گویند.

زاینده رود از سد زاینده رود و ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.

این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.

هم اکنون کمیته ای پنج نفره بمنظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.

بررسی گزارش های وضعیت آب و خشکسالی بیانگر این است که استان اصفهان بدترین روزهای خشکسالی در مقایسه با میانگین 40 سال اخیر را تجربه می کند، واقعیتی تلخ که برون رفت از آن نیازمند همت و مشارکت همه جانبه و متداوم ارگانها و مردم در تمام فصول سال است.

استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سال جاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را حدود 266 میلیون متر مکعب اعلام کرد.