عاملین کشتار بیرحمانه و سلاخی سه گرگ و هفت روباه در شبستر به حبس و جزای نقدی محکوم شدند


مدتی قبل تصاویری از دو فرد متخلف که اقدام به کشتار وحشیانه و سلاخی جانوران وحشی ازجمله روباه و گرگ نموده بودند، در فضای مجازی منتشر شد.

ارسال کننده : نادر زندی

به دنبال انتشار این تصاویر، شناسایی عاملین کشتارها در دستور کار یگان محیط زیست سراسر کشور قرار گرفت و نهایتا نیروهای یگان محیط زیست آذربایجان شرقی موفق شدند هویت یکی از دو متهم را در شهرستان شرافتخانه از توابع شبستر شناسایی نمایند.

تصاویر زیر تعدادی از تصاویر منتشر شده از این متخلفین در فضای مجازی است:

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره گفت: نیروهای محیط زیست پس از هماهنگی با دادستان محترم شبستر و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد خانه یکی از متهمین شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

حسین فایق اظهار داشت: در جریان بازرسی از منزل این متخلف تعدادی دست و پا متعلق به گرگ و دم روباه به همراه یک اسلحه بادی ۵/۵ از درون انبار کاهی در پشت خانه و تعدادی عکس از تخلفات صورت گرفته کشف و ضبط گردید.

تصاویر زیر مربوط به بازرسی از منزل متهم و کشف اجزای بدن گرگ و روباه از درون انبار کاه می باشد:

متهم در زمان حضور مامورین در خانه حضور نداشت اما مراتب و کشفیات در حضور مامورین نیروی انتظامی و اعضای خانواده متهم ازجمله مادر وی صورتجلسه گردید.

در این رابطه با شکایت محیط زیست آذربایجان شرقی پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل و متهم جهت رسیدگی به جرم به دادسرا احضار شد.

متهم روز سوم خردادماه سال جاری پیش از صدور حکم جلب توسط مقام قضایی، به منظور تکمیل پرونده در اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی حاضر شده و پس از معرفی به دادسرا تحت بازجویی قرار گرفت.

تصاویر زیر مربوط به حضور یکی از متهمان در اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و اعتراف به جرائم صورت گرفته می باشد:

این متهم یکی از دو متخلفی است که با همکاری یکدیگر اقدام به کشتار ، کندن پوست و سلاخی جانوران وحشی نموده و تصاویر آنها در فضای مجازی منتشر شده بود.

با اعترافات متهم دستگیر شده، نفر دوم ملقب به م . ویتنام نیز که ساکن تهران می باشد شناسایی و به دادسرا احضار گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری شبستر، دادگاه با استناد به گزارش و صورتجلسه مامورین محیط زیست و نیروی انتظامی، کشف جزای بدن جانوران وحشی، اعترافات متخلفین در دادسرا و مستندات موجود ازجمله تصاویر بدست آمده بزهکاری متهمان را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهمان را به جرم شکار غیرمجاز سه گرگ، هفت روباه معمولی، یک دلیجه و یک عقاب طلایی و جریحه دار نمودن افکار عمومی از طریق اعمال خشونت و انتشار تصاویر مورد محاکمه قرار داده و مجازات های زیر را برای متهمان تعیین نمود.

متهم ردیف اول: تحمل ۹ ماه حبس تعزیری

متهم ردیف دوم: تحمل هفت ماه حبس تعزیری

همچنین متهمان محکوم شدند به مدت دو سال تحت نظر اداره محیط زیست در فصل زمستان با هزینه شخصی اقدام به تهیه غذا و توزیع برای جانوران وحشی نمایند. چنانچه متهمان مجازات تکمیلی را انجام ندهند این مجازات به حبس یا جزای نقدی تبدیل خواهد شد.

دادگاه چهار ماه از مدت زمان حبس تعیین شده برای متهمان را به مدت سه سال تعلیق نمود.

در صورتیکه متهمان در طول مدت تعلیق حبس مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب قصاص، دیه و یا تعزیر شوند، دادگاه قرار لغو تعلیق را صادر نموده و متهمین برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهند شد.

همچینی متهمین می بایست بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، مبلغ ۴۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.